ΟΜΙΛΙΕΣ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

27.06.2014

Τοποθέτηση-εισήγηση στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, στη συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007) – Επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων και άλλες διατάξεις». 27/6/2014 (πρωτολογία)

Κυρία Υπουργέ, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο εισάγει, όπως υποστηρίζεται στην αιτιολογική έκθεση, ένα νέο σύστημα επιλογής προσώπων, που θα στελεχώσουν τις θέσεις ευθύνης στη δημόσια διοίκηση, θέσεις ευθύνης, για τις οποίες το μόνο που έγινε γνωστό είναι ότι, σύμφωνα με προεδρικά διατάγματα, τα οποία το Σώμα αγνοεί προς το παρόν, θα είναι μειωμένες κατά 40%, διότι και οι δομές της δημόσιας διοίκησης θα είναι μειωμένες και συρρικνωμένες, ώστε να εφαρμοστούν πιστά οι νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις και οι μνημονιακές επιταγές για μικρότερο δημόσιο τομέα.
Σε αυτόν το μικρότερο δημόσιο τομέα, για τον οποίον τα οργανογράμματα, τα οποία προχθές ο Υπουργός μας διαβεβαίωσε ότι είναι αναρτημένα, αναζητούνται επί δύο ημέρες, χωρίς να βρεθούν και θα μας υποχρεώνατε, εάν μας θα δύναται επιτέλους, οι θέσεις προϊσταμένων θα προκηρύσσονται και σύμφωνα με το άρθρο 1, με την προκήρυξη θα προσδιορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις συμμετοχής, το είδος της γραπτής εξέτασης, τα κύρια ή πρόσθετα προσόντα, ο τρόπος απόδειξης αυτών.
Έχει εκφρασθεί από πολλές πλευρές, δεν το λέει μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, η πεποίθηση ότι το περίγραμμα κάθε θέσης ευθύνης, σταθερό και σαφώς προσδιορισμένο, πρέπει να είναι η βάση για τη συμμετοχή στην κρίση οποιουδήποτε υποψήφιου, ώστε και να μη δίνονται περιθώρια για κατά βούληση αυξομειώσεις των προαπαιτούμενων προσόντων και να μην μπορούν να υπάρξουν, έστω και υπόνοιες για φωτογραφικές ρυθμίσεις στην προκήρυξη.
Η κατάργηση της ποσοτικοποίησης των προσόντων, τα οποία εντελώς αυθαίρετα χαρακτηρίζονται στατικά – και έχετε επικριθεί γι' αυτό από πολλές πλευρές στη χθεσινή διαβούλευση - και η υπέρμετρη βαρύτητα που αποδίδεται στη συνέντευξη, αφήνουν τεράστια περιθώρια για υποκειμενικές κρίσεις. Στο σημείο αυτό, αναφέρω ενδεικτικά τις ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις της Οικονομικής - Κοινωνικής Επιτροπής, τόσο για εντελώς διαφορετικό ποσοστό βαθμολόγησης των προσόντων των υποψηφίων της γραπτής εξέτασης και της συνέντευξης, όσο και για επιπλέον εχέγγυα αντικειμενικότητας αυτών των δύο, όπως η τράπεζα θεμάτων, έγκαιρα προσβάσιμη σε όλους τους υποψηφίους και η επιλογή θεμάτων με κλήρωση.
Βέβαια, δεν είναι τυχαία η επίκριση, που ασκήθηκε στη ρύθμιση, που προβλέπει τη δυνατότητα των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης να καταλαμβάνουν οποιαδήποτε διευθυντική θέση, ακόμη και αν δεν έχει συνάφεια με τις βασικές τους σπουδές. Ακόμη και ο σύλλογος αποφοίτων υποστήριξε ότι αυτό είναι επιτρεπτό, μόνο εάν πρόκειται για careered based position. Αλήθεια, πόσες από τις θέσεις προϊσταμένων τμημάτων, διευθύνσεων, αλλά και γενικών διευθύνσεων είναι careered based και από πού προκύπτει αυτό;
Εξίσου βάσιμες είναι οι ενστάσεις που διαπιστώθηκαν από την Ένωση Ελεγκτών και Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης για τη μετάταξη προϊσταμένων, που δεν επιλέγονται, μετά τη λήξη της θητείας τους ή και μετά τη δεύτερη θητεία τους - εφόσον απαγορεύεται να συνεχίσουν για τρίτη θητεία - κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, στο σώμα αυτό και όχι με τα ίδια κριτήρια και με τους ίδιους όρους, με τους οποίους εντάχθηκαν και λειτουργούν οι ήδη υπηρετούντες.
Ενδεικτική των προθέσεων σας, για τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, είναι η παράγραφος 2 του πρώτου άρθρου, που προβλέπει απαλλαγή προϊσταμένων από τα καθήκοντά τους, ιδίως για αδικαιολόγητη επιείκεια ή μεροληψία - μπαίνει και αυτό - κατά τη σύνταξη των εκθέσεων αξιολόγησης.
Στο δεύτερο άρθρο, η επιβολή της εκπροσώπησης κάθε φύλου, τουλάχιστον κατά το 1/3, θετική ασφαλώς, δεν αρκεί για να καλύψει το βαθύτατα αντιδημοκρατικό αποκλεισμό των εργαζομένων, με την απαράδεκτη αιτιολογία, που αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση και πρέπει να μείνει στη μνήμη μας προς όνειδος των συντακτών, προς αποφυγή τυχόν ευνοιοκρατίας, στην οποία, κατ’ εσάς, είναι δεδομένο ότι είναι άτρωτοι όλοι οι υπόλοιποι, ιδιαίτερα οι προερχόμενοι από τον ιδιωτικό τομέα εμπειρογνώμονες, όσο άτρωτα θα είναι προφανώς και συγκεκριμένα μέλη των συμβουλίων, του Συμβουλίου Συνέντευξης Προϊσταμένων Γενικής Διεύθυνσης, για παράδειγμα, τα οποία μπορούν να ταυτίζονται και με μέλη ειδικών συμβουλίων επιλογής προϊσταμένων, τόσο του κεντρικού όσο και του οικείου φορέα.
Στο άρθρο 4 θα αναφέρω μόνο ενδεικτικά το σχόλιο της ΟΚΕ, που ζητάει την κατάργηση της πρώτης παραγράφου, που λέει ότι « ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων υπαλλήλων, που διανύθηκε στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ε.Ε. σε όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή σε διεθνείς οργανισμούς, λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή των άρθρων 84 και 85 του Κώδικα και λογίζεται, ως χρόνος υπηρεσίας σε θέσεις προϊσταμένου τμήματος» και της τέταρτης παραγράφου, που λέει ότι «η θητεία των προϊσταμένων, επιθεωρητών, ελεγκτών των σωμάτων επιθεώρησης ελέγχου, των ειδικών επιθεωρητών, που υπηρετούν στα γραφεία του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και των προϊσταμένων των ειδικών υπηρεσιών, λογίζεται ως θητεία προϊσταμένου διεύθυνσης, η θητεία των επιθεωρητών, ελεγκτών και επιθεωρητών των σωμάτων επιθεώρησης και ελέγχου των προϊσταμένων μονάδων ειδικών υπηρεσιών, λογίζεται ως θητεία προϊσταμένου τμήματος», τις οποίες η ΟΚΕ ζητά να καταργηθούν, «ως αντικείμενο στη συνταγματική αρχή της ίσης μεταχείρισης».
Σχετικά με την παράγραφο 3, που αναφέρει ότι «μετά το διορισμό του υπαλλήλου ο χρόνος άσκησης καθηκόντων σε θέση γενικού και ειδικού γραμματέα υπουργείου και δημόσιων υπηρεσιών, που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του κώδικα κατάστασης δημοσίων πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων και υπαλλήλων ΝΠΔΔ, Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, Περιφερειάρχη, Αντιπεριφερειάρχη, Γενικού Γραμματέα ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, Δημάρχου, Αντιδημάρχου, μονομελούς οργάνου διοίκησης σε ΝΠΔΔ, εφόσον αναγνωρίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή των άρθρων 84, 85 κ.λπ……» η ΟΚΕ ζητά να καταργηθεί «ως διακριτική μεταχείριση υπέρ μετακλητού προσωπικού σε βάρος των λοιπών».
Σχετικά με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 5, έχουμε αναφερθεί εκτενώς προχθές. Θα υπενθυμίσω, ότι και από τον εκπρόσωπο του κυβερνητικού εταίρου εκφράζεται η ευχή για πολλοστή φορά να μην αποτελέσουν επιβεβαίωση της είδησης «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού».
Στο άρθρο 7, εκτός από την παράγραφο 4, που τίθεται προς εφαρμογή του απαράδεκτου επιμερισμού των ποσοστών αξιολόγησης, έχουμε και την παράγραφο 6, την οποία ήδη σχολιάσαμε, όπου «οι εκθέσεις αξιολόγησης των προϊσταμένων οργανικών μονάδων επιπέδου διεύθυνσης ή τμήματος, οι οποίες υπάγονται απευθείας σε Υπουργό, Αναπληρωτή Υπουργό ή Υφυπουργό, δεν συντάσσονται από τον ίδιο τον Υπουργό ή τον Υφυπουργό, αλλά από το διευθυντή του οικείου γραφείου», νομίζω ότι δεν τιμά όλη τη διαδικασία.
Επίσης, έχουμε την παράγραφο 7, η οποία, κατά την ΟΚΕ, είναι προβληματική, γιατί συγκεντρώνει πολλές εξουσίες σε λίγα πρόσωπα.
Το άρθρο 8, είναι το μόνο, το οποίο θα μπορούσαμε να ψηφίσουμε, για την τρίτη και την τέταρτη παράγραφό του, έχει όμως και τη δεύτερη παράγραφο, η οποία αφορά την εφαρμογή της μνημονιακής δέσμευσης του ένα προς πέντε, της μίας πρόσληψης για πέντε αποχωρήσεις και αυτό μας κάνει να μην μπορούμε να ψηφίσουμε ολόκληρο το άρθρο.
Η ρύθμιση της τρίτης παραγράφου, όμως, είναι ορθή και επειδή ήδη έχουν γίνει τέτοιες προσλήψεις σε ειδικά προγράμματα του ΟΑΕΔ, οι οποίες αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εκκρεμότητα και με κίνδυνο να ακυρωθούν, έχουμε καταθέσει τροπολογία για να ισχύσει και αναδρομικά.
Το ίδιο ισχύει και για την παράγραφο 4 του άρθρου 8.
Επίσης, έχουν ήδη γίνει τέτοιες μετατάξεις οι οποίες βρίσκονται σε εκκρεμότητα και η τροπολογία μας επιδιώκει την αποκατάστασή τους. Άρα, επί της ουσίας, συμφωνούμε, αλλά φυσικά δεν μπορούμε να ψηφίσουμε συνολικά το άρθρο.
Όσον αφορά στο άρθρο 9, το οποίο για άλλη μια φορά έρχεται να επικυρώσει εκ των υστέρων την επικείμενη υπογραφή ή και τις ήδη υπογραφείσες στις 4/6/2014, έξι συμβάσεις με τον ΟΤΕ, της Κοινωνίας της Πληροφορίας για τη «Σύζευξη 1» και στις 5/6/2014, άλλη μια σύμβαση του ΟΤΕ με τη «FORTHNET» για τη «Σύζευξη 1», για την οποία «Σύζευξη 1», κανείς δεν μας έχει πει, πόσα χρήματα έχουν δαπανηθεί, πόσα χρήματα έχει δώσει το ελληνικό δημόσιο και με τι αποτέλεσμα; Πόσες από αυτές τις συνδέσεις βρίσκονται μέσα στις υπηρεσίες, όχι έχουν φτάσει τα καλώδια στις πόρτες τους, αλλά οι συνδέσεις βρίσκονται μέσα στις υπηρεσίες και λειτουργούν αυτή τη στιγμή που μιλάμε; Θα ήταν πολύ διαφωτιστικό να μας ενημερώσετε επ’ αυτού, αλλά φυσικά εμείς δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτό το άρθρο. Σας ευχαριστώ.

Συνεντεύξεις

31.03.2019

Πατριδοκαπηλία προς μικροκομματική εκμετάλλευση

Εκπροσωπώντας μια κατεξοχήν αγροτική περιοχή, στην επίλυση ποιων προβλημάτων θεωρείτε ότι έγιναν βήματα τα τελευταία χρόνια;
Η κυβέρνηση για να ενισχύσει την ύπαιθρο και να βοηθήσει στην ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού, στήριξε το πρόγραμμα των νέων αγροτών της προκήρυξης του 2016. Ενώ εξαντλήθηκαν τα κονδύλια (μαζί με την υπερδέσμευση), το ΥΠΑΑΤ φρόντισε και εξασφάλισε επιπλέον κονδύλια και ενέταξε όλους του επιλαχόντες της επικράτειας στο πρόγραμμα. Ενδεικτικά, στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υπήρχαν 667 επιλαχόντες, οι οποίοι τελικά εντάχθηκαν. Μόνο γι’ αυτούς εξασφαλίστηκαν πάνω από 12 εκ. ευρώ επιπλέον χρηματοδότησης, ενώ στο νομό Σερρών εντάχθηκαν επιπλέον 137 επιλαχόντες, αυξάνοντας τον αριθμό των τελικών δικαιούχων στους 724 για το νομό. 

Φωτογραφίες

Επικοινωνία

Διεύθυνση : Διον.Σολωμού 14
Σέρρες 62100
Εmail [email protected]  [email protected]
Tηλ. 23210-22450  , 2103709415-16