ΟΜΙΛΙΕΣ

05.03.2014

Τοποθέτηση στη συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη: «Αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, αναβάθμιση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και ρύθμιση λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη», σχετικά με ζητήματα μεταναστευτικής πολιτικής και κράτησης, 5/3/2014

Κύριε Υπουργέ, με το σημερινό νομοθέτημα προσδιορίζεται ως κλάδος της Ελληνικής Αστυνομίας η Αστυνομία Αλλοδαπών και Προστασίας Συνόρων. Βεβαίως, ο έλεγχος των εισερχομένων και εξερχομένων από μία χώρα είναι έργο της Αστυνομίας απανταχού της γης. Όμως η προστασία των συνόρων από εισβολείς είναι έργο άλλων και αυτή η φραστική υπέρβαση στον ίδιο τον τίτλο του νομοθετήματος είναι ενδεικτική του πνεύματος με το οποίο αντιμετωπίζει –ως εισβολή δηλαδή- το νομοσχέδιό σας τους πολίτες άλλων χωρών, οι οποίοι αποπειρώνται να εισέλθουν στην ελληνική επικράτεια χωρίς τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα.
Μιλά για πρόληψη, αποτροπή, καταστολή της παράνομης –αντί παράτυπης που είναι ο αποδεκτός ευρωπαϊκός όρος- εισόδου και εξόδου αλλοδαπών.
Μιλά για τον εντοπισμό και τη σύλληψη αλλοδαπών που εισέρχονται, εξέρχονται, διαμένουν ή εργάζονται παράνομα στη χώρα.
Μιλά για τη μέριμνα για την ασφαλή προσωρινή κράτηση και φύλαξη σε ειδικές εγκαταστάσεις και υπό συνθήκες σεβασμού της αξιοπρέπειας –και κρατήστε τον όρο- των μη νόμιμων μεταναστών που τελούν υπό καθεστώς νόμιμου περιορισμού της ελευθερίας τους και ορίζει ότι για να είναι νόμιμος ο περιορισμός αρκεί να τον αποφασίσει αιτιολογημένα και εγγράφως –υποτίθεται- ο επικεφαλής του κέντρου πρώτης υποδοχής, ο οποίος βεβαίως είναι υπάλληλος και υπαγόμενος στο Υπουργείο σας.
Για σεβασμό της «αξιοπρέπειας» –σε πολλά εισαγωγικά για εμάς- μιλάει το νομοθέτημά σας και όχι για σεβασμό δικαιωμάτων, που είναι όρος με σαφές νομικό περιεχόμενο.
Εξάλλου, με τα δικαιώματα δεν έχει ούτως ή άλλως καλή σχέση η αντίληψή σας για την αποστολή-συγκρότηση της Ελληνικής Αστυνομίας, και όσον αφορά τους Έλληνες και Ελληνίδες πολίτες, δεδομένου ότι ο συντάκτης του νομοσχεδίου θυμάται τα δικαιώματα μόνο μία φορά, όταν αναφέρεται στην τήρηση της τάξης στους δημόσιους χώρους και στις δημόσιες συναθροίσεις και συγκεντρώσεις, προφανώς διότι η εμπειρία από τον σεβασμό των δικαιωμάτων από την Ελληνική Αστυνομία στις δημόσιες συναθροίσεις είναι ευρέως διαδεδομένη, ενώ για να θυμηθούμε τον σεβασμό των δικαιωμάτων από την Ελληνική Αστυνομία σε άλλους χώρους ελεγχόμενους από αυτήν πρέπει ή να αρθρογραφήσει η «GUARDIAN» ή να κυκλοφορήσουν φωτογραφίες χωρίς photoshop.
Πλην όμως πώς φθάνουν οι αλλοδαποί στο κέντρο πρώτης υποδοχής όταν πουθενά στην αποστολή της Αστυνομίας Αλλοδαπών και Προστασίας Συνόρων δεν περιλαμβάνεται η δημιουργία, η διατήρηση και ο έλεγχος βεβαίως ασφαλών διόδων για τους πρόσφυγες -αναφέρομαι στους χαρακτηριζόμενους από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ κατά καιρούς ως πρόσφυγες όπως για παράδειγμα, αυτήν την περίοδο όσους έχουν προέλευση από Συρία, Ερυθραία, Σουδάν και άλλοτε άλλη προέλευση- οι οποίες αποτελούν υποχρέωση της χώρας και απόρροια διεθνών δεσμεύσεων, αρχίζοντας από τη Σύμβαση της Γενεύης;
Δεν υπάρχουν πρόσφυγες για την Αστυνομία Αλλοδαπών και Προστασίας Συνόρων στο νομοσχέδιό σας, αλλά υπάρχουν ευρωπαϊκά κονδύλια για τους πρόσφυγες, τους αιτούντες άσυλο και τις ευάλωτες ομάδες, τους δικαιούχους διεθνούς προστασίας γενικότερα, όπως υπάρχουν και για όσους δεν δικαιούνται διεθνή προστασία και είναι εφικτή η επιστροφή τους.
Παρά την ενασχόληση του Υπουργείου σας πριν, σε επίπεδο επιτελικής μονάδας, και από την ψήφιση του σημερινού νόμου και μετά, σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και Επιτελικού Σχεδιασμού, –το «Οικονομικών» πρώτο και στον τίτλο, με ό,τι αυτό σημαίνει- και παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις μας στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, δεν πήραμε ποτέ ικανοποιητικές απαντήσεις για την απορρόφηση και τη διάθεση των κονδυλίων αυτών. Μπορούμε να κρίνουμε όμως τα δημόσια γνωστά αποτελέσματά τους: Ελάχιστες ανοιχτές δομές φιλοξενίας κυρίως για ασυνόδευτους ανήλικους και από εκεί και πέρα, κέντρα προαναχωρησιακής κράτησης -κοινώς στρατόπεδα συγκέντρωσης- εγκατεσπαρμένα σε όλη τη χώρα, με μερικές χιλιάδες έγκλειστους και προοπτική διαρκούς αύξησής τους όπου κάποιοι βρίσκονται επειδή δεν είχαν αρκετά ένσημα τον τελευταίο χρόνο –και να δούμε πώς αυτό θα σταματήσει με το νομοθέτημα του Υπουργείου Εσωτερικών– και κάποιοι άλλοι θα πηγαίνουν «πακέτο» από το κέντρο πρώτης υποδοχής με απόφαση του επικεφαλής, όπως προαναφέρθηκε, για πολλούς από τους οποίους επίσης η επιστροφή είναι διαπιστωμένα ανέφικτη.
Επίσης, έχουμε απευθείας αναθέσεις προμηθειών και μονίμως υποσιτισμένους κρατούμενους στους οποίους χορηγούνται εκτός από ανεπαρκέστατη τροφή και ανεπαρκέστατα είδη ατομικής υγιεινής -σαπούνια και οδοντόκρεμες ή σκόνη πλυσίματος, εφόσον βέβαια ο δήμος χορηγεί νερό, αν και για την ύδρευση δεν υπάρχουν κονδύλια ούτε για την αποκομιδή απορριμμάτων, όπως μας πληροφόρησε ο Δήμαρχος του Παρανεστίου - βουλωμένες τουαλέτες και χαλασμένα κλιματιστικά στα κοντέινερ κατακαλόκαιρο γιατί ούτε για τις επισκευές υπάρχουν κονδύλια, με υποτυπώδη περίθαλψη από μη κυβερνητικές οργανώσεις στις οποίες γίνεται τρίμηνη σύμβαση, μένουν απλήρωτες, αποχωρούν για τρεις-τέσσερις μήνες, πληρώνονται κάτι και ξανακάνουν άλλη μία τρίμηνη σύμβαση. Γιατί, κύριε Υπουργέ, ούτε γι’ αυτό υπάρχουν κονδύλια; Κανονισμός υπάρχει, το ξέρω. Το θέμα όμως είναι στην πράξη τι γίνεται.
Υπάρχουν όμως 6 εκατομμύρια για επέκταση κτηριακών εγκαταστάσεων στην Κόρινθο και άλλα τόσα για επέκταση κτηριακών εγκαταστάσεων στο Παρανέστι είτε με απευθείας ανάθεση, την οποία το νομοθέτημά σας προβλέπει λόγω εκτάκτων αναγκών τις οποίες όμως δεν διευκρινίζει ποιος τις προσδιορίζει ως τέτοιες και κατά παρέκκλιση κάθε πολεοδομικού κανονισμού, είτε με προκήρυξη τέτοιων προδιαγραφών που να καταγγέλλεται από αρκετούς κατασκευαστές. Επίσης, υπάρχουν 14 εκατομμύρια για τη φύλαξη από ιδιωτική εταιρεία σεκιούριτι μόνο της Κορίνθου, του Παρανεστίου και του φυλακίου του Έβρου.
Δεδομένου ότι αυτό αφορά δύο με τρεις χιλιάδες κρατούμενους και το κονδύλι αυτό αφορά δώδεκα με δεκατέσσερις μήνες, αν κάνουμε τη διαίρεση, προκύπτει ένα ποσό 5.000 με 7.000 ευρώ το χρόνο ανά κρατούμενο μόνο για τη φύλαξή του από σεκιούριτι.
Αν αναγάγουμε το ποσό στους εργαζόμενους της εταιρείας σεκιούριτι και τους βάλουμε να παίρνουν καλές αποδοχές, δηλαδή να κοστίζουν στο δημόσιο 12.000 ευρώ το μήνα, αναλογεί περίπου ένας άνδρας σεκιούριτι ανά δύο με τρεις κρατούμενους. Ιδανική αναλογία για νοσηλεύτρια σε Εντατική! Δεν ξέρω κατά πόσον χρειάζεται αυτό σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.
Όσον αφορά την αξιοπρέπεια με την οποία αντιμετωπίζονται και θα αντιμετωπίζονται οι κρατούμενοι, διαβάζω στην προκήρυξή σας που αφορά στα καθήκοντα προσωπικού εσωτερικής φύλαξης, την πρόληψη απόδρασης, την τήρηση τάξης και ησυχίας, τις προληπτικές έρευνες στα κελιά κράτησης –μιλάτε για κελιά, κύριε Υπουργέ!- και στους λοιπούς χώρους κρατητηρίων για εντοπισμό τυχόν επικίνδυνων και απαγορευμένων αντικειμένων.
Λέτε, επίσης, ότι θα χρησιμοποιεί την απολύτως αναγκαία και ικανή βία για να αποτρέψει κάθε ενέργεια που στρέφεται κατά του προσωπικού ή άλλου κρατούμενου, ότι θα επιθεωρεί κατά τακτά διαστήματα τον τομέα ευθύνης του για την πρόληψη φθορών ή απόδρασης των κρατουμένων και ότι θα ενεργεί έρευνες στους χώρους φύλαξης για τον εντοπισμό απαγορευμένων αντικειμένων.
Σε περίπτωση πρόκλησης ανησυχίας ή αναστάτωσης στον τομέα ευθύνης του, θα ενεργεί για την αποκλιμάκωση της έντασης και την αποκατάσταση της τάξης. Θα επιλαμβάνεται σε περίπτωση πράξεων βίας κρατουμένων ενημερώνοντας τον αξιωματικό υπηρεσίας. Σε περίπτωση στάσης ή έκρυθμης κατάστασης θα ενημερώνει τον αξιωματικό υπηρεσίας και θα ενεργεί υπό τις εντολές του, λαμβάνοντας τα ενδεικνυόμενα κατά περίπτωση μέτρα.
Σε περίπτωση απόπειρας απόδρασης κρατούμενου ή άλλου σοβαρού συμβάντος θα ενημερώνει τον αξιωματικό υπηρεσίας και θα λαμβάνει τα ενδεικνυόμενα κατά περίπτωση μέτρα για την αποτροπή του κινδύνου. Δεν θα επιτρέπει την είσοδο στους χώρους κράτησης του τομέα ευθύνης του σε προσωπικό που φέρει οπλισμό.
Μιλάμε, λοιπόν, μέχρι και για προσωπικό που φέρει οπλισμό!
Τέλος, θα απαγορεύει στους κρατούμενους να τραγουδούν, να φωνασκούν, να θορυβούν και γενικά να ενοχλούν τους συγκρατούμενούς τους. Τους κρατούμενους που εκτρέπονται σε θορυβώδεις εκδηλώσεις ή παρενοχλούν τους συγκρατούμενούς τους ή παρουσιάζουν τάση επιθετικής συμπεριφοράς, θα τους οδηγεί με διαταγή του αξιωματικού υπηρεσίας στο απομονωτήριο ή σε ιδιαίτερο κρατητήριο και αν κρίνεται αναγκαίο, θα τους δεσμεύει. Το ίδιο θα κάνει και στους τοξικομανείς κρατούμενους, αντί να τους θεραπεύσει, όταν παρουσιάσουν σύνδρομο στέρησης.
Τι σχέση έχουν αυτά με αξιοπρέπεια; Τι σχέση έχουν όλα αυτά με ανθρώπινα δικαιώματα; Τι σχέση έχουν όλα αυτά με φιλοξενία ανθρώπων, οι οποίοι απλώς εισήλθαν στη χώρα χωρίς έγγραφα, δεν δικαιούνται άσυλο και κάποια στιγμή πρέπει να επιστρέψουν στη χώρα τους, αν αυτό είναι εφικτό;
Το νομοθέτημά σας έχει κι άλλα τέτοια στοιχεία που θα τα συζητήσουμε αύριο κατ’ άρθρον. Προφανώς δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό σε καμμία δημοκρατική χώρα.

Συνεντεύξεις

31.03.2019

Πατριδοκαπηλία προς μικροκομματική εκμετάλλευση

Εκπροσωπώντας μια κατεξοχήν αγροτική περιοχή, στην επίλυση ποιων προβλημάτων θεωρείτε ότι έγιναν βήματα τα τελευταία χρόνια;
Η κυβέρνηση για να ενισχύσει την ύπαιθρο και να βοηθήσει στην ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού, στήριξε το πρόγραμμα των νέων αγροτών της προκήρυξης του 2016. Ενώ εξαντλήθηκαν τα κονδύλια (μαζί με την υπερδέσμευση), το ΥΠΑΑΤ φρόντισε και εξασφάλισε επιπλέον κονδύλια και ενέταξε όλους του επιλαχόντες της επικράτειας στο πρόγραμμα. Ενδεικτικά, στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υπήρχαν 667 επιλαχόντες, οι οποίοι τελικά εντάχθηκαν. Μόνο γι’ αυτούς εξασφαλίστηκαν πάνω από 12 εκ. ευρώ επιπλέον χρηματοδότησης, ενώ στο νομό Σερρών εντάχθηκαν επιπλέον 137 επιλαχόντες, αυξάνοντας τον αριθμό των τελικών δικαιούχων στους 724 για το νομό. 

Φωτογραφίες

Επικοινωνία

Διεύθυνση : Διον.Σολωμού 14
Σέρρες 62100
Εmail [email protected]  [email protected]
Tηλ. 23210-22450  , 2103709415-16